Son Dakika Haberleri

En Yeni...

Mesajlarızı okuyarak para kazanmak ister misiniz? Sadece msn nize gelen rekla mesajlarını okuyarak para kazanmak ister misiniz? Türkiyenin en geniş üye platformu ile bu mümkün..Tek yapmanız gereken hemen üye olmak...Bol kazançlar.
SüperTeklif'e üye ol, sen de kazan!

3 Kasım 2007 Cumartesi

Lise 3 Dilve Anlatım 1. Yazılı Soruları ve Cevapları

2007-2008 ÖĞRETİM YILI
UŞAK İMAM HATİP ve ANADOLU İMAM- HATİP LİSESİ
1. DÖNEM 1. DİL ve ANLATIM YAZILISI SORULARI

1.Metin:
Bu pencere dünyayla öyle barışıktır ki, önündeki sedirde saatlerce oturabilirim. Ucu dantelli, kar beyazı perdeyi araladığımda önce yaşlı ceviz ağaçları çarpar gözüme. Az ötedeki küçük bostan, mavi göğün altında bir avuç cıvıltılı yeşillik... Taş bir duvarla çevrili ve mevsimine göre çeşit çeşit sebzelerin bulunduğu bir bahçe: mısır, domates, biber, salatalık...
2. Metin:
Su, insanoğlunun en temel gereksinimlerinden biridir. Su,temas ettiği hemen her şeyi az çok çözer. Bu nedenle, az çok çözünmüş olarak gazlar, organik ve inorganik maddeleri içerebileceği gibi, mikroorganizmaların da bulunabileceği iyi bir ortamdır. Oysa, içilebilecek bir suyun, renksiz, kokusuz, berrak ve mikroorganizma içermemesi gerekir. İçme suları yeterince temiz değilse, bu yolla insanlara geçebilen enfeksiyonların mikroplarını taşır.
1. Yukarıdaki metinleri anlatım türü bakımından karşılaştırınız.
2. Yukarıdaki metinlerden yararlanarak sanat (kurmaca) metinleri ve öğretici metinlerin arasındaki farkları yazınız.
3. Aşağıdaki cümlelerde bulunan anlatım bozukluklarını gidererek bu cümleleri yeniden yazınız.
A) Kesinlikle menfaate dayalı dostluklar uzun sürmeyebilir.
B) O, tüm zorluklara göğüs gerdi, başa çıktı.
4. I. Bugün, diğerlerinden daha farklı bir gün benim için.
II. Pencerem bir tuvalin çerçevesi gibi, ve bana bu tablo şimdi sonbaharı anlatıyor.
III. Bana böyle davranmış olması aramıza bir soğukluk girdiğinin göstergesi gibi.
IV. Birazdan uyuyacağım ve yarınımın bugünkü gibi olmasını diliyorum.
V. Aradan yıllar geçmiş olmasına karşın o üç sözcük aynı ses tonuyla çınlıyor kulaklarımda.
Yukarıda verilen cümlelerden hangisi bir “günlük”ten alınmış olamaz?
A) I B) II C) III D) IV E) V
5. Aşağıdakilerden hangisi "öyküleme" tekniğiyle yazılamaz?
A) Roman B) Makale C) Öykü D) Yaşam öyküsü E) Tiyatro
6. “Bütün gün, ayakkabısının burnundaki boyayı çıkaramadı.” cümlesindeki ses olayını bulup açıklayınız.
7. Aşağıdakilerden hangisi sözcüklerle resim çizme işidir?
A) Açıklama B) Deneme C) Betimleme D) Öyküleme E) Söyleşi
8. Aşağıdakilerden hangisi göstermeye bağlı edebi metin türüdür?
A) Roman B) Tiyatro C) Öykü D) Biyografi E) Mektup
9. Aşağıdaki cümlelerin karşısına doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
Sanatsal metinler bir iletişim çeşididir. (.D..)
Sanatsal metinlerde anlatılanlar birebir hayatı yansıtır. (.Y..)
Günlüklerde günü gününe yazma esası söz konusudur. (.D..)
Anlatmaya bağlı metinler “öğretici metinler” ve “sanat metinleri” olmak üzere ikiye ayrılır. (.Y..)
Dilekçelerde adres sol alt köşeye yazılır. (.D..)
10. Aşağıdakilerden hangisi mektup türünün amaçlarından değildir?
A) Haber vermek B) Bir meseleyi tartışmak C) Bir konuda yardım istemek D) Sevinç ya da üzüntülerini bildirmek E) Bir kişiyi tanıtmak
NOT: Her soru 10 puan toplam 100 puandır.
Sinan AVCI
Ders Öğretmeni
CEVAPLAR
1. Birincimetin, sanatsal bir metin olup betimleyici bir anlatım ; ikinci metin ise öğretici bir metin olup açıklayıcı bir anlatım sergiler.
2. Sanatsal metinler: Göstermeye ve anlatmaya bağlı metinler oluştururlar
Anlatım öznel yargılara bağlı olabilir.
Kurmaca metinler oldukları için iç unsurlar değişkendir.
Öğretici metinler: Amaç okuyucuya bilgi vermektir.
Nesnel ifadeler barındırır.
İç unsurları değişken değildir.
Kurmaca metin özellikleri göstermezler.
3. a) Menfaate bağlı dostluklar uzun sürmeyebilir.
b) O, tüm zorluklara göğüs gerdi.
6. burnu kelimesi (Burun+u >burnu) ünlü düşmesi olayı ve boyayı (boya+ı > boya+y+ı) ünsüz türemesi olayı vardır.

1 yorum:

Adsız dedi ki...

çalışmak için üzel bir döküman sağolun